Nie jesteś zalogowany na forum.
Strony: Poprzednia 1 2
1. Adwokatów obejmuje bezwzględny zakaz reklamy o czym stanowi zbiór zasad etyki adwokackiej. Obecnie są prowadzone jedynie niewiążące dyskusje na temat zmiany w tym zakresie, jednak nie ma planów wprowadzania ich w porządek prawny.
2. W przypadku zwolenników i przeciwników wymieniane są plusy jak i minusy wprowadzenia lub pozostawienia w/w zakazu. Zwolennicy zakazu twierdzą, ze zdecydowanie naruszyłoby to godność zawodu adwokata, według nich klient powinien dowiedzieć się ze sprawdzonych źródeł informacji na temat danego adwokata a nie z reklamy. Przeciwnicy kierują się prawem europejskim, w którym Zniesienie zakazu byloby sprzeczne. Jednak za ich twierdzeniem przemawia lepsze dotarcie do klienta i przedstawienie mu swojej oferty.
Offline
Obecnie w Polsce obowiązuje całkowity zakaz reklamy w odniesieniu do szerokiego pojęcia zawodów prawniczych.
Pomimo tego, że w Polskim porządku prawnym nie istnieje powszechne źródło prawne obowiązujące na terytorium naszego państwa, to został on bezpośrednio wyrażony w prawie wspólnotowym oraz w kodeksach etycznych ( które nie zostały ustanowione w drodze ustawy). Powołując się na orzeczeniez dnia 22 października 2016r., sygn. WSD 120/15 " Oznaczać to będzie przyjecie odpowiedzialności dyscyplinarnej nie za każde korzystanie z reklamy ale za takie z niej korzystanie, które będzie sprzeczne z obowiązującym w tym zakresie prawem publicznym (w tym także wspólnotowym), sprzeczne z ciążącymi na adwokacie obowiązkami zawodowymi oraz z zasadami etyki i godnością zawodu, w szczególności zaś naruszające zasady niezależności, godności i uczciwości zawodowej, naruszające tajemnicę zawodowa i inne zasady dotyczące wykonywania zawodu adwokata jako zawodu o szczególnym charakterze".
Argumentem za obowiązywaniem zakazu reklamy, jest szczególna pozycja zawodów prawniczych, należących do grupy zawodów zaufania publicznego. Patrząc przez pryzmat wieloletniej praktyki, a także specyfikacji zawodu, nagłe zmiany mogłyby wywrócić rynek do góry nogami, który powinien cechować się stabilnością. Z funkcjonowaniem przede wszystkim na rynku wiąże się istota siły i kapitału. Podnosi się w głównej mierze, że korporacje prawnicze w sytuacji wolnorynkowej, nie pozostawiły by możliwości przeciwstawienia się mniejszych kancelarii i doprowadziłoby to w konsekwencji do ich upadku, co z kolei wywarło by negatywne skutki dla klientów indywidualnych.
Argumentem znajdującym się w opozycji do poglądu opisanego wyżej, jest niewątpliwie ingerencja w struktury wolnorynkowe, która nie powinna mieć większego miejsca w państwach o ustroju kapitalistycznym.
Offline
Obecnie w Polsce obowiązuje zakaz reklamy, który zawarty jest w Zbiorze Zasad Etyki Adwokackiej i Godności Zawodu. Jest to wieloletnia tradycja, która obowiązuje już od okresu międzywojennego. Na chwilę obecną nic nie wskazuje, że miałoby się to zmienić. W przeszłości miały miejsce pomysły dotyczące zmiany tej kwestii. Przełomową kwestią był projekt zmiany Kodeksu Etyki na taki, który znosi zakaz reklamy, jednak póki co nic takiego nie weszło w życie.
W kwestii słuszności zakazu reklamy toczy się długoletni spór. Zwolennicy argumentują to tym, że początkujący adwokaci mieliby problem z przebiciem się przez adwokatów, którzy są w branży od długiego czasu i mogą pochwalić się dużo większym doświadczeniem, ale również budżetem.
Przeciwnicy natomiast uważają, że każdy powinien mieć dostęp do reklamowania swojej działalności. Ponadto każda reklama spełnia funkcje szerszego dotarcia do potencjalnego klienta.
Zarówno jedna jak i druga strona niewątpliwie przedstawia słuszne argumenty. Niewątpliwie większa ilość klientów przynosiłaby większy zysk i doświadczenie, aczkolwiek faktycznie mogłoby to się odbić na rozpoczynających swoją karierę w zawodzie prawniczym. Ciężko stanąć po którejś ze stron, zapewne dlatego zostało to nierozstrzygnięte przez tak długi czas.
Offline
Paragraf 23 Kodeksu Etyki Adwokackiej wprowadza zakaz wykorzystywania reklamy do promowania działalności zawodowej adwokatów. Analiza prawno-porównawcza dokonana przez autorów jednoznacznie dowodzi, iż zakaz ten wypada dość rygorystycznie na tle standardów przyjętych w innych państwach europejskich. Wychodząc naprzeciw postulowanej i poddanej dyskusji potrzebie zmiany niniejszego rygoru, wprowadzono § 23 a, formułujący możliwość informowania o działalności adwokackiej, który pośrednio rekompensuje restrykcje obciążające przedstawicieli zawodu zaufania publicznego. Precyzyjne określenie zakresu promowanych informacji nie podważa jednak bezwzględnego zakazu reklamowania się przez adwokatów. Niewątpliwie, emocje związane z tym zagadnieniem wraz z upływem czasu nie milkną, wręcz przeciwnie, zdają się nasilać proporcjonalnie względem rozwijającej się rzeczywistości, zarówno prawnej, jak i społecznej. Wskazuje się, iż polski system prawny coraz śmielej planuje dokonać rewolucyjnej zmiany w postaci zniesienia zakazu reklamy adwokackiej, z zachowaniem jednak wielu ograniczeń mających na celu uwzględnienie dotychczasowego wyobrażenia na temat samego zawodu.
Zwolennicy zniesienia zakazu powołują się przede wszystkim na wymóg dostosowania prawa krajowego do prawa unijnego, który piastuje zasadzie swobody konkurencji nawet na gruncie zawodów prawniczych. Dotychczasowy porządek według entuzjastów nieskrępowanej promocji usług adwokackich znacznie utrudnia swobodę wykonywania działalności zawodowej, przez co zawęża szansę na dotarcie do większego grona klientów. Zakaz ten godzi również w samych potencjalnych mocodawców, gdyż za sprawą braku opcji szerszego porównania oferowanych przez adwokatów usług, zdani są na ograniczoną możliwość wyboru reprezentanta własnych interesów spośród niewielkiej liczby kandydatów. Istnienie owej restrykcji traktuje się niekiedy jako anachronizm i zamykanie się na dynamiczne przeobrażenia rzeczywistości. Argumentując konieczność wprowadzenia nowych regulacji, podnosi się fakt istnienia dużej konkurencji w zawodzie adwokata. Na konkurencyjność wskazują również przeciwnicy rewolucyjnych zmian dotyczących reklamy. Antagoniści zarzucają zwolennikom reformy zbyt silne uwzględnianie opinii społecznych w omawianym sporze doktrynalnym. Stanowiska podmiotów spoza branży adwokackiej, choć istotne, nie bazują w wystarczającej mierze na tajnikach specyfiki zawodu, przez co tworzą niezupełny obraz rozpatrywanej problematyki. Nieracjonalne uleganie dyktaturze współczesności bez wątpienia prowadzi do zacierania tradycji adwokatury, która odgrywa niebagatelną rolę w samym osadzeniu w zawodzie i rzutuje na dalszą pracę adwokata. Rozpowszechnienie siły reklamy w branży prawniczej niesie za sobą realne ryzyko w postaci utrudnienia młodym adeptom prawa drogi do zaistnienia na rynku usług adwokackich, która z wielu względów już i tak nie jest łatwa. Wreszcie przeciwnicy podzielają uniwersalny i nieprzemijający pogląd, że taka forma przekonywania do swoich umiejętności nie licuje z godnością zawodu.
Offline
1. Zgodnie z § 23 kodeksu etyki adwokackiej, adwokata obowiązuje zakaz korzystania z reklamy. Od wielu lat trwa spór w doktyrnie czy wyżej wymieniony zakaz jest zgodny z przepisami unijnymi oraz to czy w ogóle jego obowiązywanie jest korzystne dla zawodu adwokata. Na obecną chwile nie ma konkretnego projektu obejmującego zmiane zakazu reklamy dla adwokata.
2. Adwokaci, który są przeciwko zakazowi reklamy opierają swoje stanowisko na tym, iż przepis z § 23 kodeksu etyki adwokackiej godzi w ich interesy oraz jest sprzeczny z prawem unijnym. Ponadto, wskazują iż utrudnia on uzyskiwanie zarobków przez adwokatów na rynku, gdyż w/w zakaz nie obowiązuje np. dla kancelarii podatkowych co odbiera im potencjalnych klientów. Zwolennicy zakazu reklamy wskazują jednak, iż zniesienie tego zakazu spowoduje to, iż nowi adwokaci nie będą w stanie rozpocząć działalności na zdominowanym przez bogate kancelarie rynku.
Offline
Adwokaci nie mogą reklamować swoich usług w jakikolwiek sposób - zakazuje tego Zbiór Zasad Etyki Adwokackiej i Godności Zawodu. Brak w Zbiorze definicji reklamy, można wywnioskować jedynie zachowania niezgodne z godnością adwokata - pozyskiwanie klientów w sposób niezgodny z zasadami lojalności, narzucanie komuś swojej pomocy prawnej. Możliwe jest informowanie o prowadzonej działalności, także ściśle regulowane przez Zbiór - uwagę należy zwracać na materiały publikowane w prasie czy w sieci aby nie zawierały one elementów skłaniających odbiorcę do skorzystania z usług określonej kancelarii. Zmiany są możliwe - z artykułu dla RP wynika, że pod koniec 2019 roku wybrzmiały dyskusje na temat nowelizacji kodeksu etyki zawodowej.
Zwolennicy zakazu reklamy opierają się na argumentach, że takie zachowanie nie licuje z godnością zawodu adwokata. Podnosi się także bardziej praktyczne przyczyny, dla których zakaz powinien być utrzymany jako przykład podając to w jaki sposób jego zniesienie uderzy w młodych i początkujących prawników, którzy nie mają możliwości reklamowania się tak efektywnie jak adwokaci już ustabilizowani na rynku. Zaznacza się też, że reklama byłaby dla klientów nieuczciwa ponieważ mogłaby wpłynąć nieadekwatnie na pozycję zawodową adwokata, który mógłby ją zdobyć bardziej poprzez zabiegi marketingowe a nie przez ciężką pracę.
Argumenty przeciwników zakazu, skłaniających się do zezwolenia na reklamę to np. sprzeczność zakazu z prawem europejskim, które nakazuje zniesienie zakazów dotyczących informacji handlowych, dostarczanych przez zawody regulowane. Zwraca się uwagę także na fakt, że zakaz reklamy usług adwokatów hamuje możliwości dotarcia do klienta i zapoznania go z ofertą przez co ten potencjalny klient ma ograniczoną percepcję na to jakie usługi i przez jakich adwokatów są świadczone na danym rynku.
Offline
Aktualnie mamy do czynienia z całkowitym zakazem reklamy wobec adwokatów. Wynika to ze Zbioru Zasad Etyki Adwokackiej i Godności Zawodu. Zakaz ten dotyczy wszelkich form reklamy. Mimo wielu planów zmiany tego zakazu, nie zapowiada się aby zaszła jakakolwiek odmienność w tej kwestii.
Zdania na temat zakazu reklamy są podzielone. Zwolennicy są tego zdania, że zniesienie zakazu reklamy wiązałoby się z pogorszeniem sytuacji małych kancelarii na rynku. Swoje zdanie argumentują tym, że młodzi adwokaci na początku kariery prawniczej nie mogliby pozwolić sobie na reklamowanie się. Trudno im będzie „walczyć” o pozycje na rynku z bogatszymi kancelariami.
Przeciwnicy zakazu reklamy są tego zdania, że możliwość reklamy wiąże się z większą ilością klientów i daje duże szanse zaistnienia na rynku młodym adwokatom. Warto zauważyć, że zakaz reklamy w dużej mierze ogranicza potencjalnym klientom wybór odpowiedniego adwokata, z uwagi na to, że nie wiedzą oni o istnieniu większości adwokatów. Przeciwnicy twierdzą, że zakaz reklamy znacznie ogranicza swobodę wykonywania zawodu adwokata.
Offline
Na dzień dzisiejszy należy niewątpliwie stwierdzić, że w Polsce w związku z obowiązującym Zbiorem Zasad Etyki Adwokackiej i Godności Zawodu nie ma możliwości, aby oficjalnie stosować jakiekolwiek środki reklamy. Mimo różnych pomysłów i propozycji, mających zmienić obecną sytuację, nie ma póki co konkretnych i pewnych planów mających zmienić tę sytuację.
Możliwość reklamowania swoich usług ma zarówno zwolenników jak i przeciwników. Możemy zaobserwować dwa odmienne stanowiska. Zwolennicy zakazu reklamy uważają, że możliwość reklamowania się wpłynęła by niekorzystnie na obecną sytuację na rynku kancelarii. Duże kancelarie, dysponujące zgromadzonym kapitałem, renomą i możliwościami miały by monopol reklamowy i uniemożliwiły by młodym adwokatom utrzymanie się i rozwijanie w branży. Ponadto uważają, że reklamowanie się oraz wiążące się z tym kroki są niegodne dla reprezentowanego zawodu.
Przeciwnicy zakazu reklamy, uważają odwrotnie. Możliwość reklamy i wyjście do klienta stanowiło by szansę dla młodych i ambitnych prawników, którzy poszukują swoich pierwszych klientów. Możliwość wybicia się z cienia miało by pozytywnie wpływać na wizerunek oraz zapewnić stabilność finansową. Przeciwnicy zakazu, podkreślają także, że zakaz reklamy istotnie wpływa na swobodę wykonywania zawodu.
Offline
Obecnie adwokat nie może się w żaden sposób reklamować, jest to bowiem zabronione w Kodeksie Etyki Adwokackiej. Ostatnimi czasy pojawiają się coraz śmielsze i coraz dalej idące propozycje zmian danego stanu rzeczy, jednak na chwilę obecną nie zapowiada się, aby coś w tej sprawie mogłoby się zmienić.
Zakaz reklamy ma swoich zwolenników i przeciwników. Większa część polskiej palestry stanowczo sprzeciwia się jakimkolwiek formom reklamowania swoich usług. Mec. Zdzisław Krzemiński podkreśla, iż najuczciwszą formą reklamy może być fachowe i staranne wykonywanie zawodu przez adwokatów.
Z kolei przeciwnicy zakazu reklamy uważają, że zakaz reklamowania się zamyka szanse na dotarcie do większej rzeszy odbiorców z ofertą. Utrudnia to pozyskanie klientów przez młodych prawników. Komplikuje to sytuację nie tylko im, lecz także samemu klientowi, który ma mniejszą możliwość w wyborze odpowiedniego specjalisty do danej sprawy.
Offline
Zgodnie z § 23 etyki adwokackiej, obecnie w Polsce obowiązuje bezwzględny zakaz wykorzystywania reklamy wobec adwokatów. Od wielu lat toczy się spór dotyczący czy wyżej wskazany zakaz jest zgodny z przepisami unijnymi oraz czy jest on korzystny dla prawników. Do chwili obecnej nie ma jednak konkretnych projektów lub planów, ażeby sytuacja adwokatów w tej kwestii miała ulec zmianie.
Nie ulega wątpliwości, iż zakaz reklamy wobec prawników posiada zarówno swoich przeciwników jak i zwolenników. Spora część palestry stoi na stanowisku, iż zakaz reklamowania daje możliwość wyboru prawnika nie ze względu na jego wizerunek a fachową pomoc i wiedzę prawniczą. Dodatkowo wskazują, iż w przypadku zniesienia zakazu reklamy, bogate kancelarie prawnicze mogłyby zdominować działalność prawniczą poprzez wykorzystanie swojego budżetu na stworzenie szerokiej reklamy.
Zwolennicy jednak podkreślają, iż zakaz ten powoduje problemy głównie wśród młodych adwokatów, którzy mają mniejsze szanse na pozyskanie klientów niż adwokaci z wieloletnim doświadczeniem. Ponadto zakaz ten nie jest zgodny z prawem unijnym oraz godzi w interesy prawników.
Offline
1. Obecnie w Polsce występuje całkowity zakaz korzystania przez adwokatów z reklamy w jakiejkolwiek formie. Dotyczy to również prawników zagranicznych, którzy świadczą w Polsce pomoc prawną. Stanowi o tym Zbiór Zasad Etyki Adwokackiej i Godności Zawodu. Jednak od wielu lat stale pojawiają się propozycje zmian takiego stanu rzeczy.
2. Zwolennicy zakazu reklamy podnoszą, iż zniesienie go uderzy w młodych, początkujących adwokatów, tak jak miało to miejsce w krajach zachodnich, gdzie reklamę dopuszczono. Ponadto, uważają, że reklamowanie się adwokatów byłoby nieuczciwe wobec klientów. Kolejnym argumentem jest, iż zniesienie zakazu godziłoby w wartości, które wyróżniają adwokata na tle innych zawodów.
Natomiast dla przeciwników zakazu reklamy jest on już wyłącznie anachronizmem, który jest sprzeczny z regulacjami europejskimi, tj. z dyrektywą 2006/123/WE. Dla przeciwników istotnym jest, iż zakaz zamyka możliwości dotarcia do klientów z rzetelną ofertą, ogranicza swobodę wykonywania działalności, a samym obywatelom, do których reklama miałaby dotrzeć – możliwość wyboru odpowiedniego adwokata wśród specjalistów.
Offline
1. Obecnie adwokat nie może się reklamować, a stanowi o tym § 23 kodeksu etyki adwokackiej Adwokata obowiązuje zakaz korzystania z reklamy, jak również zakaz pozyskiwania klientów w sposób sprzeczny z godnością zawodu oraz współpracy z podmiotami pozyskującymi klientów z naruszeniem prawa lub zasad współżycia społecznego.
W ostatnich latach było głośno o pomyśle zniesienia w/w ograniczenia, jednak nie doszło to do skutku.
2. Zwolennicy zakazu reklamy są na stanowisku, iż adwokat jest szczególnym zawodem w strefie publicznej i definiować powinna go rzetelność pracy oraz umiejętności, a nie sposób w jaki się reklamuje. Ponadto, reklama byłaby nadużywana przez więszke kancelarie kosztem tych mniejszych. Przeciwnicy zakazu reklamy wskazują zaś, iż ograniczenie reklamy przez adwokatów godzi w ich wolność gospodarczą oraz utrudnia rozwinięcie swojej kancelarii. Moim zdaniem zakaz reklamy jest dobrym pomysłem, gdyż uniemożliwia on zdominowanie rynku przez większe kancelarie. Ponadto, prawdziwy profesjonalny pełnomocnik powinien kojarzyć się z rzetelnością pracy oraz wybitnymi umiejętnościami, a nie z dobrze zrobioną reklamą.
Offline
Na dzień dzisiejszy w Polsce nie ma możliwości reklamowania usług prawnych. Adwokat jest objęty całkowitym zakazem rozpowszechniania wizerunku kancelarii w celach marketingowych, co dokładnie reguluje Zbiór Zasad Etyki Adwokackiej i Godności Zawodu. Przełom w sprawie zniesienia zakazu reklamy miał stanowić projekt zakładający nowelizację zasad etycznych w 2019 roku. Niestety na dzień dzisiejszy nie ma oficjalnych informacji świadczących o jego ostatecznej formie.
Stanowiska w kwestii tego zakazu są podzielone. Przeciwnicy twierdzą, że brak możliwości reklamowania usług prawnych może wywołać wiele negatywnych środków na różnych płaszczyznach. W pewien sposób zamyka wiele cennych możliwości dotarcia do potencjalnych klientów z rzetelną ofertą, ogranicza swobodę wykonywania działalności, a samym zainteresowanym możliwość wyboru adwokata spośród specjalistów. Zdaniem wielu rynek e-marketingu stale się rozwija, a co za tym idzie możliwość reklamowania usług prawnych mogłaby pozwolić na dotarcie do naprawdę szerokiego grona potencjalnych klientów. Zwolennicy twierdzą, że zniesienie zakazu reklamowania usług prawnych odbije się w dużym stopniu na młodych i początkujących adwokatach, którzy nie zdążyli wypracować pozycji zawodowej w profesji adwokackiej solidną pracą, a zarazem nie dysponują środkami pozwalającymi na sporą inwestycję z jaką wiąże się reklama. Ponadto zwolennicy zakazu są zdania, że ten sposób pozyskiwania klientów jest nieuczciwy i sprzeczny z godnością zawodu.
Offline
1. Adwokaci mają ograniczone możliwości reklamowania swoich usług. Ograniczenia dotyczące reklamy w działalności adwokatów wynikają ze Zbioru Zasad Etyki Adwokackiej i Godności Zawodu (Kodeks Etyki Adwokackiej). W kodeksie tym ustanowiono bezwzględny zakaz reklamy, w szczególności niedozwolone jest umieszczanie reklam w prasie i innych środkach masowego przekazu czy reklamowanie swojej osoby, kancelarii i działalności w prasie, radiu i telewizji. Ponadto zasady etyki zawodowej zabraniają pozyskiwania klientów w sposób sprzeczny z godnością zawodu, korzystania z usług pośredników, narzucanie swoich usług, jak i przyciąganie klientów w sposób niestosowny lub natarczywy. Każdy adwokat ma prawo do informowania o swojej działalności zawodowej pod warunkiem, że taka informacja jest dokładna i nie wprowadza w błąd, zaś jej forma jest zgodna z zasadami kodeksu etyki adwokackiej. Zakazane jest natomiast publikowanie informacji o wynikach swojej pracy, np. wygranych sprawach, miejscach zajętych w rankingach prawniczych, publikacjach na swój temat lub o swojej kancelarii. Informacja zawierająca oceny jakości świadczonych usług jest traktowane jako reklama - a więc jest zabroniona. Można więc podsumować to tak, że informacja jest dozwolona, reklama zaś - zakazana.
2. Przeciwnicy takiego zakazu wyliczają, że zniesienie go jest konieczne z paru względów. Aktualne regulacje są bowiem sprzeczne z prawem europejskim. Chodzi o dyrektywę 2006/123/WE, dotyczącą usług na rynku wewnętrznym. Zakaz reklamy stanowi też swego rodzaju blokadę możliwości dotarcia do klientów ze swoją ofertą, a przede wszystkim ogranicza samo prowadzenie działalności.
Zwolennicy zakazu zauważają przede wszystkim, że pozycję na rynku zdobywa się ciężką, "cichą pracą", nie zaś reklamowaniem się w środkach masowego przekazu. Zniesienie zakazu mogłoby także spowodować, że młodzi adwokaci, którzy nie zdążyli zbudować jeszcze swojej pozycji na rynku mogliby wnet zostać "zepchnięci na bok" przez bardziej wpływowych adwokatów, którzy posiadając większe środki i możliwości i reklamując przy tym swoje usługi, mogliby zablokować młodym adwokatom drogę do "zaistnienia".
Offline
Strony: Poprzednia 1 2