Nie jesteś zalogowany na forum.
Zapoznaj się z tekstami:
S. Nowakowski, B. Koczetkow, Reklama adwokacka w Polsce i za granicą
http://bazhum.muzhp.pl/media/files/Pale … 39-152.pdf
oraz
Adwokatura coraz bliżej zniesienia zakazu reklamy
https://www.rp.pl/Adwokaci/311149892-Ad … klamy.html
i podpowiedz na pytania:
1. Czy obecnie adwokat w Polsce może się reklamować? Czy są plany to zmienić?
2. Jakie argumenty przedstawiają zwolennicy a jakie przeciwnicy zakazu reklamy?
Odpowiedzi uzasadnić (150-200 słów).
Termin: 31 maja 2020 r.
Offline
Aktualnie w Polsce obowiązuje całkowity zakaz reklamy w jakiejkolwiek formie. Reguluje tę kwestię Zbiór Zasad Etyki Adwokackiej i Godności Zawodu. Dyskusje w adwokaturze na temat zmian tej regulacji trwają już długo. Szczególnego rozgłosu sprawa nabrała w 2019 roku, gdy pojawił się projekt, który zakładał całkowite zniesienie zakazu reklamy, a co za tym idzie, nowelizację kodeksu etyki. Na ten moment kwestia reklamy w adwokaturze pozostaje bez zmian.
Zwolennicy zakazu twierdzą, że to znaczne ograniczenie dla osób stawiających pierwsze kroki w strukturach adwokatury. Argumentują, że jest to także nieuczciwe wobec klientów oraz że zniesienie tego zakazu poprowadzi do zburzenia wartości i tradycji, które do dziś cechują działalność adwokatury.
Przeciwnicy wskazują, że zakaz reklamy przede wszystkim jest sprzeczny z regulacjami prawa europejskiego, a dokładnie z dyrektywą 2006/123/WE. Dodatkowo wskazują, że zakaz ten ogranicza możliwości przedstawienia potencjalnym klientom rzetelnych ofert oraz ogranicza swobodę wykonywania swojej działalności.
Offline
Adwokat w Polsce objęty jest całkowitym zakazem reklamowania się, który stanowi Zbiór Zasad Etyki Adwokackiej i Godności Zawodu ( Kodeks Etyki Adwokackiej). Kwestia reklamy i promowania się adwokatów, jest sprawą dość często poruszaną przez samych zainteresowanych, jednakże kulminacyjnym momentem był rok 2019. Światło dzienne ujrzał projekt, zakładający nowelizację kodeksu - a dokładnie, całkowite zniesienie zakazu reklamy. W założeniu tym, adwokat byłby m.in. uprawniony do "prowadzenia reklamy w zakresie świadczonej pomocy prawnej oraz jest uprawniony do informowania o swojej działalności zawodowej". Na ten czas, Kodeks Etyki Adwokackiej nie został zmieniony, a wszelkie założenia "śmiałego projektu" zostały odrzucone.
Zakaz reklamy ma swoich zwolenników i przeciwników. Pierwsi argumentują swoją racje tym, że zlecenia zdobywa się dzięki solidnej i rzetelnej pracy, nagradzanej również opiniami zleceniodawców, a nie nieuczciwą reklamą. Uwolnienie reklamy nazywają brutalną walką o klienta, gdzie wygrana pisana jest dla bogatych kancelarii, które dysponować mogą o wiele większymi budżetami reklamowymi niż młodzi prawnicy.
Przeciwnicy zakazu mówią, że jest to ograniczenie swobody działalności gospodarczej, dyskryminacja zawodu adwokata. Wskazują również, że dzięki reklamie, młodzi adwokaci, mogliby zaprezentować zakres swoich usług większej liczbie osób i jednocześnie polepszyć swoją pozycję na rynku, co pozytywnie wpłynęłoby na dalszy ich rozwój zawodowy.
Offline
Na dany moment adwokat nie może się w żaden sposób reklamować, jest to bowiem zabronione w Kodeksie Etyki Adwokackiej. W przeszłości było wiele prób obalenie tego zakazu, jednak na chwilę obecną nie zapowiada się, aby coś w tej sprawie mogłoby się zmienić.
Obecnie występują dwa stanowiska dotyczące zakazu reklamy. Zwolennicy twierdzą, że zniesienie tego zakazu mogłoby prowadzić do dyskryminacji młodszych, a co za tym idzie i biedniejszych kancelarii, które będę niszczone przez wielkie przedsiębiorstwa z dużym kapitałem. Uważają oni, że młody prawnik nie miałby szans odnaleźć się w takiej rzeczywistości i nie miałby szans na utrzymanie się. Przeciwnicy z kolei twierdzą, że narusza to ich swobodę do wykonywania działalności gospodarczej i przez zakaz reklamy nie mogą oni powiększać grona swoich klientów.
Moim zdaniem zakaz reklamy jest uzasadniony dla zawodu adwokata, ponieważ to nie jego majątek powinien świadczyć o jakości usług, a rzetelna praca jaką wkłada w każde zlecenie. Adwokat powinien swoim zaangażowanie wpływać na opinię klientów, którzy będą później polecać jego kancelarię.
Offline
1. Całkowity zakaz reklamy jest w Polsce wciąż aktualny. Nie zezwala na to Zbiór Zasad Etyki Adwokackiej i Godności Zawodu. Ostatnimi czasy pojawiają się coraz śmielsze i coraz dalej idące propozycje zmian danego stanu rzeczy, poczynając od delikatnym informowaniu o działalności adwokata, po całkowite zniesienie obowiązującego zakazu.
2. Zarówno jedni, jak i drudzy wymieniają co najmniej kilka plusów i minusów zniesienia całkowitego zakazu reklamy. Jedne są trafione bardziej drugie mniej. Z całą pewnością do plusów należy zaliczyć: możliwość pokazania się młodym adwokatom, tj. tym bez wyrobionej jeszcze marki lub udostępnienie potencjalnym klientom swobodnego i rzetelnego wyboru. Natomiast przeciwnicy tych nowelizacji do minusów zaliczają: uchybienie godności zawodu adwokata oraz odwrotnie do zwolenników, wyrzucenie początkujących adwokatów na margines z racji mniejszych np. mniejszego dorobku, którym mogliby pochwalić się starsi koledzy i koleżanki.
Offline
Adwokat w Polsce nie może się reklamować, ani w jakikolwiek sposób korzystać z reklamy. Wynika to wprost ze Zbioru Zasad Etyki Adwokackiej i Godności Zawodu. Nie ma obecnie oficjalnych planów zmian, choć stale pojawiają się nowe ich propozycje.
Zwolennicy zakazu reklamy wskazują na unikalność etyki zawodu adwokata i fakt, że reklama sprowadzi, wcześniej nieskazitelny, obraz adwokata do poziomu dowolnego innego zawodu/rodzaju usług. Ponadto, reklamy kosztują, a co za tym idzie większy do nich dostęp będą miały wielkie kancelarie i już ustatkowani adwokaci, skazując jednocześnie nowe pokolenie młodych adwokatów na rynkowy niebyt.
Przeciwnicy wskazują z kolei, że w obecnej formie zakaz reklamy uniemożliwia wręcz skuteczne dotarcie do klienta, co przekłada się na uniemożliwienie klientowi dokonania swobodnego wyboru specjalisty, który najlepiej mógłby pomóc przy jego konkretnym problemie. Wskazuje się również na sprzeczność obecnej regulacji z prawem europejskim. Na poziomie UE wykazywano, że reklama przede wszystkim służy konsumentom, a zatem choćby w ich interesie warto reklamę dopuścić.
Ostatnio edytowany przez Paweł Kozłowski (2020-05-26 16:28:19)
Offline
Zgodnie ze Zbiorem Zasad Etyki Adwokackiej i Godności Zawodu (Kodeksem Etyki Adwokackiej) adwokata obecnie obowiązuje całkowity zakaz korzystania z reklamy w jakiejkolwiek formie. Co więcej, pomimo licznych dyskusji na ten temat, nie zapowiada się aby w najbliższym czasie miałoby to ulec zmianie.
Należy wskazać, że zakaz korzystania z reklamy przez adwokatów ma zarówno zwolenników, jak i przeciwników. Pierwsza grupa swoje stanowisko w tej sprawie najczęściej argumentuje tym, iż zniesienie zakazu byłoby niebezpieczne szczególnie dla młodych prawników, którzy początkowo nie mogliby sobie pozwolić reklamowanie swoich kancelarii. Uważają również, że reklama uchybia godności zawodu adwokata. Z kolei przeciwnicy są zdania, że młodzi prawnicy mogliby właśnie dzięki reklamie zyskać klientów, a jej zakaz powoduje trudności w ich pozyskiwaniu.
Offline
W obecnym stanie prawnym, nie jest możliwe stosowanie żadnej reklamy przez adwokatów. Tę kwestie reguluje Kodeks Etyki Adwokackiej. W 2019 na posiedzeniu Naczelnej Rady Adwokackiej poddano dyskusji projekt zmiany Kodeksu Etyki w nawiązaniu do przepisów wyłączających możliwość reklamowania się przez adwokatów. Projekt miał na celu poluzowanie regulacji prawnym związanych z reklamą adwokatów i wprowadzenie zmian. Problem reklamy jest nazbyt złożony, i dlatego nie podjęto żadnych wiążących decyzji. W tej kwestii nadal obowiązuje Kodeks Etyki adwokackiej sprzed obrad z 2019 roku.
Zwolennicy wprowadzenia reklamy stwierdzają że obecne regulacje są niezgodne z europejski prawem. Normy europejskie zobowiązują członków UE do całkowitego zniesienia zakazów dotyczących informacji handlowych, dostarczanych przez zawody regulowane. Zwolennicy również argumentują że znacznie poszerzyłoby to grono klientów. W szczególności ograniczałoby to dostęp do potencjalnych klientów.
Przeciwnicy wprowadzenia zmian argumentują że rozpoczynający działalność młodzi adwokaci staliby na straconej pozycji z konkurencją doświadczonych adwokatów/kancelarii adwokackich. Wprowadzenie zmian utrudniłoby działalność małych kancelarii . Koronnym argumentem jest że adwokat powinien przede wszystkim reklamować się własna rzetelną pracą, a nie reklamą np. przez bilbordy.
Offline
1. W Polsce wciąż obowiązuje zakaz reklamy w jakiejkolwiek formie, adwokat nie może podejmować żadnych działań reklamujących swoich usług jak również korzystać z reklam jakie oferuje rynek reklam. Niestety pomimo licznych dyskusji i prób, w najbliższym czasie zmiany raczej nie nastąpią.
2. Przeciwnicy zakazu reklamy uważają, że zakaz reklamowania się zamyka szanse na dotarcie do klienta z ofertą. Przez brak możliwości rzetelnej reklamy nowo powstałym kancelarią ogranicza się szanse na rozwój, jest im trudniej się wybić na rynku. Taka sytuacja jest zła nie tylko dla kancelarii ale także dla samego klienta, ma on mniejszą swobodę specjalistów do wyboru. Zwolennicy zakazu uważają natomiast, że o dobrym adwokacie powinny świadczyć opinie o świadczonych przez niego usługach, a nie różnorakie formy reklamy, co więcej osoby popierające zakaz argumentują, że małe kancelarie nie miałyby szans przy większych z ogromnym kapitałem przeznaczonym na zareklamowanie się. Według mnie jest to podejście bardzo archaiczne, nie pasujące do wolnego rynku w którym obecnie żyjemy.
Offline
W RP pomimo sprzeczności z prawem europejskim zawód adwokata wciąż obowiązuje zakaz reklamy. Wynika to ze Zbioru Zasad Etyki Adwokackiej i Godności Zawodu, który zakazuje adwokatom korzystania z reklamy w jakiejkolwiek formie. Aktualnie pomimo licznych dyskusji i sporów ten temat nie ma żadnych oficjalnych informacji, które zapowiadałyby lub potwierdzały zniesienie zakazu reklamy w adwokaturze w najbliższym czasie.
Zwolennicy zakazu reklamy argumentują jego zasadność poprzez odwołanie się do sytuacji, która ma miejsce w krajach gdzie reklama została dopuszczona. Twierdzą oni, że zniesienie zakazu reklamy najsilniej uderzy w młodych i początkujących adwokatów, którzy nie będą w stanie przebić się przez starsze, większe, bogatsze kancelarie. Przeciwnicy natomiast argumentują konieczność zniesienia całkowitego zakazu reklamy sprzecznością owego zakazu z prawem europejskim, a konkretnie z dyrektywą 2006/123/WE, która zobowiązuje wszystkie państwa członkowskie do całkowitego zniesienia zakazów dotyczących informacji handlowych, dostarczanych przez zawody regulowane. Uważają oni również, że zakaz ten wywołuje wiele innych negatywnych skutków. np. Zamyka wiele cennych możliwości dotarcia do klientów z rzetelną ofertą, podważa zaufanie adwokatów do przedstawicieli samorządów, ogranicza swobodę wykonywania działalności, a obywatelom znacznie ogranicza możliwość wyboru adwokata spośród specjalistów.
Ostatnio edytowany przez Kamil Kuczaik (2020-05-27 23:50:49)
Offline
Zgodnie z kodeksem etyki aktualnie istnieje zakaz reklamy wśród adwokatów. W załączonym tekście „Adwokatura coraz bliżej zniesienia zakazu reklamy” przedstawia się stanowisko, według którego jesteśmy coraz bliżej zniesienia takiego zakazu. Osoby proponujące zniesienie zakazu, popierają to tym, że przepis zawierałby odpowiednią blokadę w reklamie, aby zachować zasady etyczne oraz tajemnicę adwokacką. Tym bardziej, że aktualne regulacje są sprzeczne z prawem europejskim (dyrektywa 2006/123/WE), która zobowiązuje państwa członkowskie UE do zniesienia zakazów dotyczących informacji handlowych. Artykuł ten jest z 2019 roku, obecnie nie ma planów na nowelizację w tym zakresie chociaż istnieją ludzie, którzy chcieliby takiej zmiany, jednak nie wiadomo czy kiedykolwiek zostanie ona wprowadzona.
Zwolennicy uważają, że taka zmiana nie dość że byłaby zgodna z prawem europejskim, to byłaby po prostu sprawiedliwa. Wiele negatywnych skutków wywołuje zakaz reklamy dla adwokatów: ogranicza swobodę wykonywania działalności, zamyka możliwości dotarcia do klientów oraz klientów w swobodnym wyborze adwokata.
Z drugiej strony, taka zmiana mogłaby doprowadzić do sytuacji, gdzie „walkę” o klienta wygra nie ten, kto posiada lepsze umiejętności, lecz ten, kto wykupi więcej billboardów. Ponadto taka zmiana mogłaby dać rzecznikom i sądom dyscyplinarnym nowe, łatwiej dostępne kryteria oceny adwokata. Jest to sprawa dyskusyjna, i nie ma jednej prawidłowej odpowiedzi, czy taka nowelizacja powinna zostać wprowadzona.
Offline
1. Zgodnie z art. 80 ustawy Prawo o adwokaturze, adwokaci jak i aplikanci adwokaccy podlegają odpowiedzialności dyscyplinarnej za postępowanie sprzeczne z prawem, zasadami etyki lub godnością zawodu. Na dzień 28 maja 2020 r. adwokata obowiązuje zakaz korzystania z reklamy, jak również zakaz pozyskiwania sobie klientów w sposób sprzeczny z godnością zawodu. Z tzw. Kodeksu Etyki Adwokackiej wyinterpretować można następujące ograniczenia: zakaz korzystania z metod proponowanych przez agencje reklamowe, zakaz informowania potencjalnych klientów o zajmowanych stanowiskach w sądach, prokuraturach, urzędach i organach administracji publicznej, zakaz podawania informacji o wygranych sprawach wraz z listą klientów, zakaz korzystania z ukrytych form reklamy, zakaz reklamowania nieograniczonemu kręgu odbiorców za pośrednictwem mailingu, zakaz kolportażu ulotek czy druków reklamowych, zakaz publikacji promocji, zakaz stosowania "landing-pages"- stron internetowych mających na celu pozyskanie od internauty adresu e- mail i zgody na przesyłanie informacji, a także zakaz korzystania z usług marketingu w wyszukiwarkach internetowych np. Google Ads. Dotychczasowy „układ kart na stole” może niebawem odwrócić zgłoszony w 2019 r. projekt nowelizacji kodeksu etyki adwokackiej, w którym Naczelna Rada Adwokacka postuluje częściowe, a nawet całościowe zwolnienie lub poluzowanie w/w ograniczeń.
2. Opinie palestry są dwojakie. Z jednej strony przywołuje się argument zgodnie z którym obowiązujące regulacje dotyczące reklamy w adwokaturze są sprzeczne z prawem europejskim. Dyrektywa unijna zobowiązuje bowiem wszystkie państwa członkowskie do całkowitego zniesienia zakazów dotyczących informacji handlowych, dostarczanych przez zawody regulowane. Do tego dochodzą głosy o braku możliwości dotarcia do klientów z rzetelną ofertą, wielokrotnie podważanym zaufaniu adwokatów do przedstawicieli samorządów oraz ograniczeniu w swobodzie wykonywania działalności. Potencjalnym klientom ogranicza zaś możliwość wyboru adwokata spośród dostępnych specjalistów. Oponenci tej teorii stoją na straży przekonania, zgodnie z którym „uwolnienie marketingu i reklamy” w palestrze zdystansuje młodych i początkujących adwokatów bez żadnego doświadczenia i „handicapu” w branży. Przeciwnicy poluzowań podkreślają, że pozycję zawodową w adwokaturze zdobywa się wytężoną pracą okraszoną sukcesami, a nie outdoorowymi powierzchniami reklamowymi, czy sztucznym pompowaniem treści i ruchu w obszarze internetu.
Offline
1. Obecnie w Polsce adwokat ma całkowity zakaz reklamy zgodnie ze Zbiorem Zasad Etyki Adwokackiej i Godności Zawodu. Od lat dokładano wielu prób i starań, żeby ten zakaz znieść. Jest to dość często poruszana kwestia sporna. Sprawa stała się poważna, gdy w 2019 roku, wszedł projekt nowelizacji kodeksu. Za reklamę miało być uznawane „uprawnienie do informowania za pośrednictwem wszelkich środków przekazu o działalności zawodowej adwokata, służące zwiększaniu zapotrzebowania na adwokacką pomoc prawną oraz kształtowaniu swojego wizerunku w przestrzeni publicznej”. Pomimo burzliwych wymian zdań, projekt został odrzucony.
2. Zwolennicy zmian wskazują, że zakaz reklamy jest sprzeczny z regulacjami prawa europejskiego (konkretnie z dyrektywą 2016/123/WE). Ponadto twierdzą, że zakaz reklam jest pewnego rodzaju dyskryminacją zawodu adwokata, który nie może zaprezentować zakresu swoich usług i poprawić swojej sytuacji na rynku. Przeciwnicy jednak zwracają uwagę na to, że reklama zmniejszyłaby szanse młodych adwokatów. Adwokat powinien swoimi zdolnościami i doświadczeniem budować pozycję na rynku a nie przez reklamę, bo byłoby to nieuczciwe wobec klientów.
Offline
Obecnie w Polsce obowiązuje bezwzględny zakaz reklamy usług świadczony przez adwokatów wynikający z art. 23 Kodeksu Etyki Adwokackiej. W szczególności niedozwolone jest umieszczanie reklam w prasie i innych środkach masowego przekazu, czy reklamowanie swojej osoby, kancelarii lub działalności w prasie, radiu i telewizji. Ponadto zasady etyki adwokackiej zabraniają pozyskiwania klientów w sposób sprzeczny z godnością zawodu, przyciągania klientów w sposób niestosowny lub też natarczywy, jaki i korzystania z usług pośredników. Zakaz reklamy ma długą tradycję, gdyż obowiązuje od początku istnienia samorządu, jednak zważając na realia współczesnego świata, pojawiają się coraz częstsze dyskusje nad zmianą Kodeksu Etyki i zniesieniem zakazu reklamy. Punktem przełomowym był projekt zakładający nowelizację zasad etycznych, w tym zniesienie zakazu reklamy, zaprezentowany w 2019 r., jednak kwestię tę postanowiono odłożyć na bieżący rok. Cały czas trwają więc dyskusje i prace nad propozycją nowego Kodeksu, brak jest natomiast oficjalnych informacji co do ich efektywności i ostatecznego kształtu.
Przechodząc do drugiego pytania, należy zauważyć, że zdania w zakresie zakazu reklamy adwokatów są na tyle podzielone, że dyskusje w tej kwestii trwają już od lat. Z jednej strony zarysowuje się długotrwała tradycja wynikająca z samej specyfiki szczególnego zawodu zaufania publicznego, jakim jest adwokat, z drugiej strony, współcześnie zakaz ten wydaje się być nieco anachroniczny. Zwolennicy zakazu reklamy podkreślają, że jego zniesienie uchybiłoby godności zawodu. Klientów nie zdobywa się reklamą, lecz opiniami zleceniodawców i wytężoną pracą, a co za tym idzie, według zwolenników zakazu, reklamowanie się jest nieuczciwe wobec klientów. Zniesienie zakazu reklamy wiązałoby się z przewagą rynkową bogatych kancelarii, a tym samym stanowiłoby utrudnienie dla młodych prawników rozpoczynających swoją karierę. Dodatkowo pojawia się problem nieuczciwej konkurencji. Przeciwnicy zakazu wskazują natomiast na sprzeczność regulacji z prawem europejskim. Powołują się na takie argumenty jak dyskryminacja adwokatów w stosunku do innych podmiotów świadczących pomoc prawną, ograniczenie swobody działalności gospodarczej, zamknięcie możliwości dotarcia do klientów z rzetelną ofertą, czy też w stosunku do samych klientów – ograniczenie możliwości wyboru adwokata spośród specjalistów.
Offline
Zgodnie z kodeksem etyki adwokackiej adwokata obowiązuje zakaz korzystania z reklamy, jak również zakaz pozyskiwania klientów w sposób sprzeczny z godnością zawodu oraz współpracy z podmiotami pozyskującymi klientów z naruszeniem prawa lub zasad współżycia społecznego. Kwestie związane z zakazem reklamy często są poruszane na forum. W roku 2019 pojawił się projekt mający na celu zniesienie restrykcji związanych z zakazem reklamy jednak do dnia dzisiejszego nie zostały poczynione żadne zmiany na gruncie regulacji prawnych w przedmiotowym zakresie.
Jeśli chodzi o zakaz reklamy można spotkać się zarówno z głosami aprobaty jak i przeciwnikami tego rozwiązania. Zwolennicy podnoszą, iż jest to możliwość pozyskiwania klientów i utrzymywania się na rynku przez dopiero początkujących adwokatów jak i mniejsze kancelarie. Duże Kancelarie mogłyby pozwolić sobie na szerokie rozreklamowanie tym samym przyciągając coraz większą liczbę klientów. Przeciwnicy wskazują natomiast na niemożność dotarcia do klienta, który poszukuje wyspecjalizowanych adwokatów a na skutek braku reklamy nie może odpowiednio zorientować się na rynku usług prawniczych.
Offline
Obecnie na gruncie polskiego porządku prawnego, stosowanie do postanowień § 23 Zbioru Zasad Etyki Adwokackiej i Godności Zawodu, adwokatów obowiązuje bezwzględny zakaz reklamowania swojej działalności. Dyspozycja przytoczonej normy obejmuje zakaz korzystania z reklamy między innymi poprzez umieszczanie wzmianek w prasie czy agitowanie swojej osoby i swojej działalności w innych środkach masowego przekazu
oraz zakaz pozyskiwania klientów w sposób nielicujący z godnością zawodu adwokata tj. w sposób niezgodny z zasadami lojalności względem kolegów. Sąd Najwyższy postanowieniem z dnia 8.1.2019 r. ( sygn. akt II DSI 9/18) za niedozwoloną uznał również reklamę działalności zawodowej adwokata, która polegała na wykupieniu usługi, dzięki której jego kancelaria była pozycjonowana w preferencyjnym, w stosunku do innych adwokatów, miejscu w wyszukiwarce internetowej. Co istotne zdecydowanie większa część polskiej palestry stanowczo sprzeciwia się jakimkolwiek formom reklamowania swoich usług. Mecenas Zdzisław Krzemiński podkreśla zaś, że jedyną akceptowalną a zarazem najuczciwszą formą reklamy może być fachowe i staranne wykonywanie zawodu przez adwokatów. W związku z czym należy wskazać, że wszelkie inne zachowania niezgodne z zasadami etyki adwokackiej prowadzą do obniżenia poziomu wykonywanych usług, a w konsekwencji do obniżenia prestiżu zawodu adwokackiego. Ponadto argumentem umacniającym pozycję bezwzględnego zakazu reklamowania działalności przez adwokatów, stoi zgodny pogląd, że dopuszczenie reklamy w zakresie niczym nieograniczonym spowoduje sytuację, w której duże, a więc posiadające znaczne środki finansowe kancelarie zdominują rynek, na którym nie będzie miejsca dla małych kancelarii, lub dla indywidualnych adwokatów. W cieniu wszystkich argumentów przemawiających za względami istnienia zakazu reklamy wśród palestry, wśród zwolenników jego zniesienia trwa nieustanna dyskusja dotycząca jego kwestii. Obecnie Naczelna Rada Adwokacka pracuje nad projektem zmian Kodeksu Etyki adwokackiej, co raz śmielej prezentując tendencje przemawiającą za zniesieniem zakazu reklamy bądź jego ograniczeniem.
Offline
Obecnie w Polsce obowiązuje zakaz korzystania z reklamy przez adwokatów w jakiejkolwiek formie. Jest to uregulowane w Zbiorze Zasad Etyki Adwokackiej i Godności Zawodu, który zakazuje adwokatom reklamy w jakiejkolwiek formie. Nie ma planów zniesienia zakazu reklamy. Jednakże w roku 2019, pod obrady Naczelnej Rady Adwokatów trafił projekt, którego zapisy znosiły część obostrzeń, dotyczących korzystania z reklamy przez adwokatów.
Według zwolenników zniesienia zakazu reklamy przez adwokatów dominują argumenty za lepszym dotarciem do potencjalnego klienta. Zwolennicy również są zdania, że brak reklamy prowadzi do podważania zaufania adwokatów do przedstawicieli samorządów, ogranicza swobodę wykonywania działalności oraz znacznie ogranicza obywatelom możliwość wyboru adwokata spośród specjalistów. Kolejnym, dość istotnym argumentem jest to, że sama dyrektywa unijna – 2006/123/WE jest sprzeczna z obecnymi przepisami Zbioru Zasad Etyki Adwokackiej i Godności.
Zdaniem przeciwników zniesienie zakazu reklamy, ewentualną zmiana, mogłaby uderzyć w początkujących i młodych adwokatów oraz korzystanie z reklamy przez adwokatów mogłoby być nieuczciwe wobec klientów. Sama reklama z której mógłby skorzystać adwokat, mogłaby wprowadzić w błąd potencjalnego klienta.
Offline
Obecnie, na gruncie praw polskiego, adwokaci mają całkowity zakaz reklamowania się. Wynika to ze Zbioru Zasad Etyki Adwokackiej i Godności Zawodu. Pojawiają się plany zmiany tych postanowień, wynikają one według mnie głównie z dwóch powodów. Pierwszym z nich są zmiany zachodzące w zawodzie adwokata - większa liczba adwokatów na rynku pracy, rosnąca liczba dziedzin prawa i związanych z tym aktów prawnych powoduje, że adwokaci muszą być bardziej wyspecjalizowani. Drugim powodem jest postęp cywilizacyjny mianowicie brak reklamy w gazecie jest czymś zupełnie innym, w obecnych czasach, niż brak strony internetowej, lub jakichkolwiek informacji o adwokacie w internecie. W związku tym zmiany są planowane i w mojej ocenie nieuchronne.
Zwolennicy zniesienia zakazu, wskazują głownie na archaiczność obecnych regulacji oraz na aspekt dotarcia do nowej liczby klientów. Dodatkowo podnoszą, że zmiany miałby być podstawą do jaśniejszej weryfikacji reklamowania się przez adwokatów.
Przeciwnicy natomiast podnoszą argument podziału w adwokaturze, która miałaby dotknąć najmłodszych z adwokatów, którzy dopiero nabierają doświadczenia w praktyce, tutaj jako przykład podają zmiany w inny krajach które przyniosły taki skutek. Ponadto dodają, że całkowite zniesienie zakazu reklamy będzie godziło w podstawowe wartości adwokatury, czyli miedzy innymi tradycję.
Należy również zwrócić uwagę, że obie strony w artykule "Adwokatura coraz bliżej zniesienia zakazu reklamy" podnoszą fakt, jakości wprowadzanych zmian, co wydaje się dla obu stron kluczowe. W opisanym w tym artykule przypadku, zmiany określane są jako chaotyczne i przeprowadzane "na szybko" co nie podoba się każdej ze stron.
Offline
Ograniczenia dotyczące reklamy w działalności adwokatów wynikają ze Zbioru Zasad Etyki Adwokackiej i Godności Zawodu. Bezwględnie zakazane jest umieszczanie reklam w prasie i innych środkach masowego przekaz, reklamowanie swojej osoby i działalności podczas wystąpień w mediach, redagowanie relacji prasowej, radiowej, telewizyjnej ze sprawy, w której adwokat udzielał pomocy prawnej, inspirowanie przez adwokata relacji dziennikarskiej w środkach masowego przekazu oraz komentowanie w nich prowadzonej przez siebie sprawy. Ponadto zasady etyki zawodowej zabraniają pozyskiwania klientów w sposób sprzeczny z godnością zawodu, korzystanie z usług pośredników, narzucanie swoich usług, jak i przyciąganie klientów w sposób niezgodny z zasadami lojalności względem kolegów.
Zwolennicy zniesienia zakazu twierdzą, że obostrzenie uniemożliwiają dotarcie do klientów, ogranicza swobodę wykonywania działalności i ogranicza wybór dotarcia do specjalisty. Istotne jest to, że regulacja jest sprzeczna z dyrektywą UE.
Z drugiej strony zaś sceptycy uważają, że uchylenie i zmiana uchwały uderzy w początkujących prawników zaczynających karierę oraz, że reklamowanie profesjonalistów wykonujących zawody godnego zaufania jest nieuczciwe.
Niewątpliwe zwolennicy jak i przeciwnicy mają rację, jednakże myślę, że rynek adwokatów i jego konkurencyjność zmienił się na przestrzeni 22 lat. Dobre prawo jest takie, które idzie z duchem czasu, dlatego regulacji związanej z reklamą powinien być nadany nowy koncept.
Offline
1. Czy obecnie adwokat w Polsce może się reklamować? Czy są plany to zmienić?
Zgodnie z brzmieniem pargrafu 23 Zbióru Zasad Etyki Adwokackiej i Godności Zawodu " adwokata obowiązuje zakaz korzystania z reklamy, jak również zakaz pozyskiwania klientów w sposób sprzeczny z godnością zawodu oraz współpracy z podmiotami pozyskującymi klientów z naruszeniem prawa lub zasad współżycia społecznego". Ten zakaz ma swoją tradycję już od okresu międzywojennego oraz aktualnie niewiele mniej surowe zasady rządzą rozpowrzechnieniem informacji dotyczących adwokatów. Zakaz reklamy dotyczący działalności prawnicznej został ograniczony w prasie , mediach masowych tj. wywiadach, a także w internecie. Sprzeczne z godnością zawodu i niedopuszczalne jest korzystanie z usług pośredników narzucanie komukolwiek swej pomocy prawnej oraz pozyskiwanie klientów w sposób niezgodny z zasadami lojalności wobec kolegów. Jeżeli chodzi o zmiany dotyczące w zakazie reklamy , to ten temat został poruszony w ubiegłym roku na obradach Naczelnej Rady Adwokackiej, lecz nie zapowiada się na szybkie zmiany gdyż podsunięty temat do narad NRA został przesunięty na grudzień, w którym miała się odbywać konferencja podczas której grono znakomitych prelegentów podda zagadnienia debacie.
2. Jakie argumenty przedstawiają zwolennicy a jakie przeciwnicy zakazu reklamy?
Zwolennicy powołują się na dyrektywę 2006/123/WE dotyczącą usług na rynku wewnętrznym, która zobowiązuje ona wszystkie państwa członkowskie do całkowitego zniesienia zakazów dotyczących informacji handlowych, dostarczanych przez zawody regulowane. Według mec. Małgorzaty Krzyżanowskiej zakaz reklamowania się Zamyka wiele cennych możliwości dotarcia do klientów z rzetelną ofertą, podważa zaufanie adwokatów do przedstawicieli samorządów, ogranicza swobodę wykonywania działalności, a obywatelom znacznie ogranicza możliwość wyboru adwokata spośród specjalistów, co można uznać jako dość poważną argumentację dla przeciwników. Przeciwnicy zakazu reklamy powołują się na to, że informacja wprowadzać w błąd, a także pomniejszyć zaufanie do profesji adwokackiej bądź wymiaru sprawiedliwości sugerowałyby, w sposób mniej lub bardziej otwarty, gotowość przyjmowania poleceń lub, zupełnie przeciwnie, odmowę przyjmowania instrukcji
od osób uprawnionych do ich wydawania i tworzyłyby negatywny obraz osoby reklamującej się.
Offline
1. W obecnych czasach występuje całkowity zakaz reklamy zawodu adwokata. Zakaz ten jest bowiem zakorzeniony już od wielu lat w polskiej tradycji, a oparty został na przepisach Zbioru Zasad Etyki Adwokackiej i Godności Zawodu, które stanowią o braku zezwolenia na korzystanie przez adwokatów z reklamy w jakiejkolwiek formie. Sprzeczne z godnością i niedopuszczalne jest między innymi korzystanie z usług pośredników, narzucanie komukolwiek swej pomocy prawnej, pozyskiwanie klientów w sposób niezgodny z zasadami lojalności wobec kolegów, umieszczanie reklam w prasie lub innych środkach masowego przekazu czy też reklamowanie swej działalności zawodowej w czasie występowania w środkach masowego przekazu. Dopuszczalność działań informacyjnych jakimi mogą posłużyć się adwokaci również został ograniczony jedynie do możliwości wskazania zawodu, imienia i nazwiska, tytułu naukowego, preferencji zawodowych, możliwości obsługi prawnej w obcych językach oraz adresu i numeru środków łączności. Informacja nie powinna wyróżniać się spośród innych standardowych informacji i uchybiać powadze zawodu, a ponadto nie może być zamieszczona w środkach masowego przekazu, z wyjątkiem jednorazowej informacji w prasie o rozpoczęciu działalności i zmianie adresu. Sytuacja dotycząca tablic informujących o miejscu wykonywania zawodu adwokata także została wyraźnie uregulowana w Zbiorze, w którym to przepisy wprost stanowią o tym, iż informacje zawarte na niej nie mogą w swojej treści czy formie naruszać zasad określonych przez właściwą radę adwokacką. Na podstawie informacji powziętych z artykułu „Reklama adwokacka w Polsce i za granicą” można zatem stwierdzić, iż dopuszczalność jakichkolwiek działań w kierunku reklamowania zawodu adwokata jest zabronione, a sposób dostarczania podstawowych informacji na temat danej działaności adwokata jest zawężone do minimum. Jednak na ostatnich obradach NRA został wysunięty projekt, który zakłada możliwość promowania usług zawodu adwokata. Przewidywana reforma kodeksu etyki wskazała kilka pierwszych innowacyjnych propozycji dotyczących reklamy zawodu adwokata, w których to właśnie adwokat jest uprawniony do prowadzenia reklamy w zakresie świadczonej przez siebie pomocy prawnej oraz do informowania o swojej działalności zawodowej za pośrednictwem wszelkich środków przekazu. Propozycja ta przewiduje także pewne ograniczenia, w myśl których reklama zawodu adwokata, godząca w tajemnicę adwokacką czy zasady etyczne będzie uznawana za zabronioną i niedopuszczalną. Reklama nie może również wprowadzać w błąd, zawierać pojęcia ocenne, być nieestetyczna bądź przeobrażać się w kryptoreklamę. Nowelizacja ta ma służyć zwiększaniu zapotrzebowania na adwokacką pomoc prawną oraz kształtowaniu wizerunku adwokatów w przestrzeni publicznej.
2. Opinie odnośnie nowej regulacji dotyczącej zniesienia zakazu reklamy zawodu adwokata są oczywiście mocno podzielone. Jeżeli chodzi o zwolenników zakazu reklamy to swoją dezaprobatę motywują tym, że pomysł reformy został wprowadzony z dnia na dzień, w sposób chaotyczny i nie przemyślany. Nowela nie została poprzedzona rzetelną debatą w środowisku prawniczym, a wprowadzenie takiej zmiany może mieć daleko idące skutki w życiu prawniczym. Zdaniem przeciwników nowelizacji, NRA proponuje zniesienie zakazu reklamy ale jednocześnie zabrania zwierania w niej sformułowań ocennych, które są właśnie istotą reklamy. W końcu zadaniem reklamy jest przekonanie potencjalnego klienta do skorzystania z pomocy prawnej określonego adwokata, a wprowadzana możliwość reklamowania swojego zawodu przez adwokatów będzie pozbawiona najważniejszych elementów. Wątpliwości nasuwają się również co do samego rozumowania użytych przez NRA pojęć charakteryzujących reklamę. Nie wiadomo, według jakich kryteriów ma być oceniana estetyka formy przekazu reklamy, także sama definicja tego słowa nie jest do końca zrozumiana w kwestii reklamy. Przeciwnicy wskazują także na dość poważny problem jaki może być następstwem wprowadzenia nowej regulacji. Otóż są zdania, że zniesienie zakazu reklamy uderzy najsilniej w młodych i początkujących adwokatów, spychając ich na dalszy plan, biorąc pod uwagę ilość wygranych spraw wśród starszych służbą adwokatów czy tez posiadanie przez nich większego doświadczenie w zawodzie. Także podnoszą zarzut stwierdzający, iż reklamowanie się adwokatów jest nieuczciwe wobec klientów, a pozycję zawodową w profesji adwokackiej zdobywa się wytężoną pracą, a nie reklamami. Zdaniem zatem przeciwników, plany nowelizacji prowadzą wprost do unicestwienia adwokatury i wartości, które ją wyróżniają na tle wielu innych zawodów od wielu lat.
Zwolennicy zmian wskazują zaś przede wszystkim na to, że aktualne bezwzględne regulacje dotyczące zakazu reklamy zawodu adwokata są sprzeczne z prawem europejskim, a dokładniej z dyrektywą dotyczącą usług na rynku wewnętrznym w myśl, której wszystkie państwa członkowskie są zobowiązane do całkowitego zniesienia zakazów dotyczących informacji handlowych, dostarczanych przez zawody regulowane. Aprobujący nowelizację są zdania, iż brak możliwości reklamowania usług prawnych wywołuje wiele negatywnych skutków na różnych płaszczyznach. Zamyka wiele cennych możliwości dotarcia do klientów z rzetelną ofertą, podważa zaufanie adwokatów do przedstawicieli samorządów, ogranicza swobodę wykonywania działalności, a obywatelom znacznie ogranicza możliwość wyboru adwokata spośród specjalistów. Uważają także, że gdyby zmiana została uchwalona to nowa regulacja mogłaby spowodować większą odpowiedzialność w korzystaniu z narzędzi reklamowych, a rzecznikom i sądom dyscyplinarnym dać do ręki czytelne kryteria ich oceny. Zwolennicy nowelizacji stoją zatem na stanowisku, że bezwzględny zakaz reklamy panujący w kraju od wielu lat jest anachronizmem i pomysł zmiany kodeksu etyki jest już koniecznym działaniem w obecnych czasach.
Offline
Obecnie w Polsce obowiązuje zakaz korzystania przez adwokatów z reklamy w jakiejkolwiek formie. Zakaz uregulowany jest w Zbiorze Zasad Etyki Adwokackiej i Godności Zawodu. Obowiązujący adwokatów bezwzględny zakaz reklamy ma wieloletnią tradycję i mimo burzliwych dyskusji zakaz w Polsce długo jeszcze zostanie podtrzymany. Wzbronione jest również pozyskiwania sobie klientów w sposób sprzeczny z godnością zawodu.
Obowiązujący polskich adwokatów zakaz reklamy ma swoich zwolenników ale są również przeciwnicy. Przeciwnicy wskazują, że brak możliwości reklamowania usług prawnych ogranicza swobodę wykonywania działalności. Twierdzą również, że obywatel ma ograniczoną możliwość wyboru adwokata spośród specjalistów, gdyż zakaz reklamy uniemożliwia dotarcie do klienta z rzetelną reklamą. Zwolennicy uważają, że reklamowanie się adwokatów jest nieuczciwe wobec klienta. Zdaniem zwolenników pozycję zawodową zdobywa się ciężką i wytężoną pracą.
Offline
Obecnie adwokat w Polsce nie może się reklamować w żadnej formie. Oznacza to że nie może samemu podejmować działań mających na celu reklamowanie swoich usług, ani też korzystać z reklamy, której na jego rzecz dokonuje inna osoba, niezwiązana przepisami. Na zakaz taki wskazuje § 23 ust. 1 Zbioru Zasad Etyki Adwokackiej i Godności Zawodu. Nie mogą oni pozyskiwać klientów w sposób sprzeczny z godnością zawodu. Autor wskazuje jednak, że obecność Polski na wspólnym rynku Unii pociągać będzie za sobą dalsze, poważne zmiany w zakresie reklamy lub informacji. Kwestia zniesienia całkowitego zakazu reklamy była przedmiotem proponowanej nowelizacji Kodeksu.
Jeżeli chodzi o argumenty przeciwników zakazu, to wskazują oni że aktualne regulacje są w tym przedmiocie sprzeczne z prawem europejskim. Dyrektywa 2006/123/WE zobowiązuje bowiem wszystkie państwa członkowskie do całkowitego zniesienia zakazów dotyczących informacji handlowych, dostarczanych przez zawody regulowane. Zakaz taki ogranicza możliwość dotarcia do klienta z rzetelną ofertą, a samemu klientowi ogranicza możliwość wyboru adwokata spośród specjalistów. Ograniczona jest także swoboda wykonywania działalności, a zaufanie adwokatów do przedstawicieli samorządów jest podważane. Dodatkowo nowa regulacja mogłaby spowodować większą odpowiedzialność w korzystaniu z narzędzi reklamowych, a rzecznikom i sądom dyscyplinarnym dać do ręki czytelne kryteria ich oceny.
Jak wskazują jednak przeciwnicy, zniesienie zakazu mogłoby znacząco utrudnić młodym i początkującym adwokatom zaistnienie na rynku pracy. Odwołują się przy tym do skutków wprowadzenia takiej zmiany w innych państwach. Reklamowanie się adwokatów jest również nieuczciwe wobec klientów, ponieważ pozycję w profesji adwokackiej zdobywa się wytężoną pracą, a nie wykupując billboardy. Zmiany te prowadziłyby także do unicestwienia adwokatury i wartości, które ją wyróżniają na tle innych zawodów. Zmiany te nie powinny również następować w sposób chaotyczny i bez pomysłu.
Ostatnio edytowany przez Paweł Perlak (2020-05-31 19:38:41)
Offline
1.Obecnie adwokat w Polsce nie może się reklamować, wynika to z Kodeksu Etyki Adwokackiej. Natomiast jeśli chodzi o zmianę, nie ma żadnych oficjalnych informacji które wskazywały by na zniesienie tego zakazu bądź go ograniczenie.
2.Zwolennicy zakazu reklamy uważają że wprowadzenie reklam mogło by wpłynąć na to jakim zawodem jest adwokat, to znaczy że poprzez reklamy mogło by dojść do sytuacji w której to konsument kierował by się ofertą a nie opinią jaki ma określony adwokat. Inni uważają że mogło by to skreślić z rynku młodych adwokatów którzy nie byli by w stanie się na początku reklamować a więc nie mieli by szans się " przebić".
Przeciwnicy zakazu reklamy uważają że min. regulacja ta jest niezgodna z prawem unijnym, inni podają jako argument to że mogło by to pozytywnie wpłynąć na nowo otwarte kancelarie, w takim sensie że dzięki reklamie mogli by zaoferować swoje usługi na rynku i mieć " lepszy start".
Offline
1.Obecnie adwokat w Polsce ma zakaz korzystanie z reklamy. Zasady dotyczące zakresu i formy informowania o działalności zawodowej określa , § 23a Kodeksu Etyki Adwokackiej. Zakaz ten nie istnieje od dziś, jednakże z rozwojem świata prawniczego nabiera większego znaczenia. Zgodnie z zasadami etyki, adwokat nie może reklamować sam siebie, a co więcej nie mogą reklamować go osoby postronne. Zbiór określa, zakres informacji które adwokat może ujawnić do informacji publicznej, jest to między innymi: zawód, imię i nazwisko, tytuł naukowy, preferencje zawodowe, możliwość obsługi prawnej w obcych językach, adres i numery środków łączności.
Na posiedzeniu Naczelnej Rady Adwokackiej w 2019 roku, podjęto temat zmiany Kodeksu Etyki Adwokackiej, w odniesieniu do zakazu reklamy. Jednakże nie wniesiono żadnych nowych decyzji.
2. Przeciwnicy, odnoszą się do młodych adwokatów , uważają, że adwokat powinien zapracować na jak najlepszą pozycję wśród swoich klientów. Jego praca nie polega na reklamowaniu się, a na zyskaniu jak największego zaufania ludzi poprzez wykazanie uczciwej postawy.
Zwolennicy uważają zaś, że dzięki reklamie adwokaci mogliby dotrzeć do większej liczby nowych klientów. Klient zaś mógłby w szybszy sposób znaleźć adwokata, który specjalizuje się właśnie w sprawach, które go dotyczą.
Offline